zaterdag 27 februari 2010

Susan Smit in KRO hints


In de derde aflevering van KRO hints spelen Bastiaan Ragas en Susan Smit in het team van Pim Muda en Gigi Ravelli tegen Cystine Carreon en Alex Klaassen die het team van Roué Verveer en Saar Koningsberger versterken.

Presentator Sofie van den Enk heeft de leiding.

Op dinsdagavond 13 april om 17.30 vertelt Susan Smit over haar nieuwste roman Vloed. Haar boek is eind januari verschenen en overladen met prachtige recensies. Elsbeth Etty sprak in de NRC over een prachtige, historische roman.

Het is een klassiek liefdesverhaal dat zich afspeelt in Noordwijk aan Zee begin twintigste eeuw. Susan Smit is bekend van haar columns in diverse tijdschriften en ze heeft al meerdere titels op haar naam staan.

Beide lezingen zullen begeleid worden door interviewer Frans Meulenberg, wetenschapsjournalist en publicist.
Kaarten voor de beide lezingen (7,50 euro) zijn te reserveren bij Boekhandel de Vries en BiblioOosterschelde.

Na tien jaar modellenwerk weet Susan Smit hoe ze moet overleven op drie slablaadjes en een bubbeltje. Kwalijke koolhydraten komen het huis van Hollands bekendste heks niet binnen. ‘Ik kan totaal niet koken.’

Een ruime bovenverdieping op een onopvallend plekje in Amsterdam. Brede planken, lichte zandtinten aan de muur en een kille winterzon die door de ramen stroomt. Een behaaglijke plek om aan je nieuwe roman te schrijven.

In de werkkamer een grote stapel boeken, ‘Oh, ik weet niet of jullie dat mogen zien. Nou ja, dat is de longlist van de Libris literatuurprijs.’ Een jaar lang heeft Susan Smit zich als jurylid door honderden romans geploeterd, ‘een erebaantje dat ik graag doe’.

Tussen het recenseren voor Goedemorgen Nederland en de Libris door heeft Susan Smit tijd gevonden om aan een hartstochtelijke roman over haar overgrootmoeder Adriana te werken.

Een eigenzinnige vrouw van goede komaf, die eind negentiende eeuw weigert ‘een goede partij’ te trouwen en droomt van het dichtersbestaan.

Dromen zijn bedrog en ze trouwt beneden haar stand met een kelner (een schandaal), krijgt drie kinderen en gaat later gescheiden van haar man wonen in haar geboortedorp Noordwijk aan Zee.

Vloed dreigt bijna te overstromen van de onderdrukte emoties, want Adriana krijgt behoorlijk wat voor de kiezen. Susan Smit heeft haar eigenzinnige overgrootmoeder een geheime liefde gegund, de visser Jakob die hunkert naar de vrouw die hij nooit denkt te kunnen krijgen.

Susan Smit is opgelucht eindelijk op de merites van haar werk te worden beoordeeld. ‘Er is altijd veel aandacht voor mijn persoon in de media. Mijn liefdes, mijn uiterlijk, mijn tien jaar modellenwerk in Parijs.

Nu gaat het echt over mijn werk en dat werd tijd. Zelf heb ik misschien te veel energie gestoken in columns en rubrieken. Met deze derde roman kan ik de wereld laten zien wat ik echt te bieden heb. In dit boek heb ik ook veel meer emoties gelegd dan in mijn columns, die nogal lichtvoetig van toon zijn.’

Niet dat ze zichzelf een zwaarmoedig mens vindt. ‘Ik zou mezelf eerder melancholisch noemen. Dat is een mooie emotie. Liefde en dood horen in de literatuur. Het leven is niet altijd lichtvoetig.’

De overheersende onderdrukte emotie bij het begin van deze lunch is een kater, de straf voor de night before. Een uitvloeisel van een chatsessie samen met dokter Frank voor De Telegraaf-lezers. Susan Smit heeft spijt dat ze zich na de chat heeft laten meetronen door gossipkoningin Wilma Nanninga, die haar de bekentenis van een vroegere date met Peter R. de Vries ontlokte.

‘Ik blijf een flapuit. Ik zeg wel eens dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Ik ben openhartig in vriendschappen of op feestjes en ook bij journalisten. Ik probeer terughoudend te zijn, maar dat druist in tegen mijn aard. ’, aldus Susan Smit.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten